+38 (067) 814 64 17 • join@goglobal.com.ua • 01011, м. Київ, вул. Івана Мазепи, буд. 1

GoGlobal презентували результати дослідження «Освітній фронт. Вплив війни на освітян»

54% вчителів перебувають у стані професійного вигорання, а 75% школярів мають прояви стресу – дослідження. GoGlobal провела дослідження серед освітян, яке показало глибинні настрої, як вчителів, так і учнів.  

З 25 листопада по 22 грудня 2022 року освітня фундація GoGlobal провела опитування серед вчителів, директорів та заступників директорів українських шкіл. У центрі уваги були проблеми адаптації внутрішньо переселених учнів та необхідна допомога вчителям, зміни в портреті учня, професійне вигорання освітян та їх потреба у психологічній допомозі.

«Ми хотіли зрозуміти суть глибинних настроїв учнів та вчителів, їх потреб, мати реальну картинку під час війни. І, звісно, після цього дати освітянам дієві механізми та інструменти, які дозволять підтримати їх та  учнів. Дослідження показало чимало непроговорених проблем. Найперше, на нашу думку, потребує нагальної уваги рівень психологічної стабільності вчителів та низька вмотивованість дітей до навчання», — говорить директорка GoGlobal Тетяна Коврига.

Більшість вчителів, що взяли участь в опитуванні, зазначає наявність у школі учнів, що мають статус внутрішньо переселених осіб. У 86% випадків учні отримали такий статус внаслідок початку повномасштабної війни та є переселенцями після 24 лютого 2022 року.

Попри складнощі, освітяни впевнені, що діти адаптуються до нових умов. Тим не менш вчителі відзначають, що початок повномасштабної війни неабияк вплинув на нинішніх школярів. У дітей помітна тривожність та стурбованість, відсутність мотивації до навчання, зокрема апатія та байдужість, а також розгубленість та неуважність. Серед інших важливих проявів — діти швидко подорослішали в теперішніх умовах, стали серйозними та відповідальними.

82% навчального персоналу впевнені, що можуть працювати з учнями, які мають виражений стрес чи психологічні проблеми. Проте респонденти декларують потребу у психологічних тренінгах, збільшенні взаємодії з батьками учнів та безпосередній роботі психологів з учнями.

У стресі перебувають і самі освітяни: 80% опитаних говорять про зростання завантаженості. 54% відчували на собі стан професійного вигорання. Крім цього, 46% вчителів визначили психологічну підтримку потребою номер один для власної школи. Такого роду підтримка має відбуватися разом з навчанням тому, як діяти в екстремальних ситуаціях, опановувати власний стрес і допомагати дітям у різних ситуаціях.

Цікаві результати опитування щодо форми навчання. Навчальний процес повністю або переважно онлайн відбувається у 41% шкіл. У 29% навчальних закладів процес наразі змішаний — навчання відбувається і онлайн, і офлайн, тоді як ще у 30% він відбувається переважно або повністю офлайн. При офлайн навчанні вчителі найчастіше стикаються з неможливістю повноцінного проведення уроків через повітряні тривоги та відключення світла — наразі ці проблеми актуальні для 85% опитаних. Також при проведенні уроків офлайн виникає потреба більш матеріального характеру — забезпечення комфортного перебування в навчальному закладі, наявність постійного опалення, водопостачання, обладнання та матеріалів, необхідних для уроків.

При проведенні навчального процесу онлайн, вчителі відчувають потребу в технічних та практичних аспектах — допомоги безпосередньо з проведенням уроків онлайн та втіленням в життя методичних рекомендацій. На відсутність інтернету під час навчального процесу скаржаться 71% освітян.

«Сподіваюсь, що результати цього дослідження стануть базисом для якісних змін та реформ освіти. Своєю чергою, ми робимо все від нас залежне, щоб запроваджувати якісні освітні зміни прямо зараз: проводимо тренінги з психоемоційної підтримки для вчителів, навчання для психологів, кемпи для дітей, які дозволяють відволіктись та  опанувати softskills, розвивати креативність. Зумовлюємо молодь до активної громадянської позиції.

Зараз може здаватись, що освіта не на часі, що освітні питання можна відкласти.  Ми впевнені, що відкладати їх не можна, зараз масштабуємо наші проєкти, задля того, щоб вони охопили щонайбільше освітян. Переконані, що освіта — наше завтра, так само як ЗСУ — наше сьогодні», — каже Тетяна Коврига.

Результати дослідження можуть стати базисом для впровадження психологічної підтримки у школах безпосередньо для вчителів. Своєю чергою GoGlobal готові цьому сприяти й маємо, як готові рішення, які можна швидко застосовувати в освіті прямо зараз, так і експертизу для впровадження нових освітніх заходів.

Зокрема, GoGlobal проводить пілотну програму в одному з регіонів де пропрацьовуємо каскадні тренінги з психоемоційної підтримки. У рамках програми психологи навчають вчителів для вчителів.

Також освітня фундація реалізує програми, які допомагають вчителям підтримувати достатній рівень мотивації для ведення навчання. У роботі з дітьми свої зусилля GoGlobal спрямовує на можливість опанувати нові softskills, які актуальні в нинішніх умовах.

«Але ми розуміємо, що рівень охоплення такими ініціативами має бути загальнонаціональним», — резюмує Тетяна Коврига.

Проведення дослідження організовано освітньою фундацією GoGlobal (ГО «ГО ГЛОБАЛ») у рамках проєкту «Термінова підтримка ЄС для громадянського суспільства», що впроваджується ІСАР Єднання за фінансової підтримки Європейського Союзу. Його зміст є виключною відповідальністю GoGlobal і не обов’язково відображає позицію Європейського Союзу.

Дослідження проведене дослідницькою компанією Gradus Research.

GoGlobal – освітня фундація, яка генерує, пілотує та масштабує проєкти в освітній сфері. Налічує спільноту з близько 3 000 шкіл і вчителів та 160 000 дітей, які були у наших програмах.

Прокрутити вгору